Tarbijakaitse vastus npnk kohta
Lp Merit Karise ja Tuuli Toomere
Esitasite Tarbijakaitseametile omapoolsed arusaamad Hansapanga npnk reklaamikampaania kohta ning sealhulgas tõite välja ka reklaamiseaduse paragrahvid, mida Hansapank npnk brändi reklaamikampaaniaga rikkus.
Tarbijakaitseamet võttis noortele suunatud Hansapanga rottkoerte reklaami vaatluse alla, et järelevalvemenetluse käigus kontrollida nimetatud reklaami vastavust reklaamiseaduse nõuetele. Oleme seisukohal, et nimetatud kampaania puhul on eelkõige tegemist eetiliste probleemidega. Selle reklaamikampaaniaga tõestas eelkõigen usaldusele rõhuv Hansapank, et oma eesmärkide saavutamiseks ei pea nad paljuks kasutada ka küsitavaid võtteid ja teataval määral manipulatsiooni.
Hinnates npnk reklaamikampaania vastavust reklaamiseaduse §-dele 3, 4 ja 15:
§ 3. Reklaami põhinõuded
(1) Reklaami sisu, kujundus ja esitlusviis peavad olema sellised, mis üldsuse tavalise tähelepanu juures tagavad arusaamise, et tegemist on reklaamiga.
(2) Reklaamis peab sisalduma selgelt eristatav teave reklaami avalikustaja kohta. Selline teave peab reklaamis sisalduma tekstina või Eestis registreeritud kaubamärgi kaudu. Tarbijakaitseamet möönab, et npnk reklaamikampaania teaserite ehk eelreklaami puhul ei tagatud üldsuse tavalise tähelepanu juures piisavat arusaama, et tegemist on reklaamiga. Eelreklaami eesmärk on köita tarbija tähelepanu sellega, et edastatakse mingi osa infost, kuid ei avalikustata toodet ega reklaami tellijat. Praegune reklaamiseadus ei erista eelreklaami tavareklaamist. Reklaamiseadus võimaldab algatada väärteo menetluse ning karistada rahatrahviga reklaami üldnõuete rikkumise ja reklaami piirangute ja eritingimuste rikkumise eest. Reklaami põhinõuete rikkumise eest selliseid sanktsioone rakendada ei saa.
Kommentaar: ma ei ole jurist ja ma tõesti ei saa aru, kuidas ei saa karistada reklaami põhinõuete rikkumise eest?!?
§ 4. Eksitav reklaam
(1) Eksitav on reklaam, mis ükskõik millisel viisil, kaasa arvatud esitlusviis, petab või tõenäoliselt petab üldsust või mis toodud põhjustel kahjustab või võib kahjustada konkurenti. Eksitav reklaam on keelatud.
Oli tekkinud olukord, kus Hansapank läbi eelreklaami esitles end kellenagi, keda tegelikult ei eksisteerinud. Läbi viidi ulatuslik kampaania (plakatid, kodulehekülg, ajalehes ilmunud väljamõeldud lugu jne) ning alles nädala aega hiljem tunnistati enda seotust kõmu tekitanud reklaamikampaaniaga. Sellise nn eelreklaami eesmärgiks oli köita tarbija tähelepanu ilma toodet ja reklaami tellijat avalikustamata. Samas ei piirdutud lihtsalt uue tundmatu kaubamärgi esitlemisega vaid kasutati ka väljamõeldud legendi ning tänu meedia suurele huvile sai kampaaniale osaks väga suur tähelepanu. Eelreklaami eesmärgiks oli köita avalikkuse tähelepanu, mida saavutatigi, kuid Tarbijakaitseameti hinnangul valis Hansapank selle saavutamiseks liiga äärmuslikud vahendid. Antud eelreklaami osas on keeruline üheselt hinnata, kas tegemist oli tarbijate eksitamisega reklaamiseaduse § 4 järgi. Oleme seisukohal, et eelkõige rikkus Hansapank selle eelreklaamikampaaniaga ühiskonnas kehtivaid eetilisi tõekspidamisi ning seadis kahtluse alla oma senise usaldusväärse ja lugupeetud maine.
Kommentaar: nojah, sellega olen ma nõus, et see punkt on reklaamiseaduses üldse üks kahtlane punkt, kogu reklaam on ju fiktsioon. Samas pakkus Tarbijakaitse telefonis ise selle punkti välja? Minu meelest oleks see kehtinud ainult koos eelmise punktiga, et reklaami tellija ja avalikustaja püüdsid teadlikult varjata, et tegu on üldse reklaamiga. Aga no kui meie riigis on seadusega lubatud ka AK oma reklaamikampaaniaks ära osta, siis mis teha.
§ 15. Finantsteenuse reklaam
(1) Finantsteenusena käesoleva seaduse mõistes käsitletakse krediidiasutuste seaduse (RT I 1995, 4, 36) § 5 lõike 1 punktides 1-12 nimetatud teenuseid.
(2) Finantsteenuse reklaam peab olema arusaadav, üheselt mõistetav ning tagama selge ja kerge arusaamise pakutava teenuse kõikidest tingimustest, eelkõige tegelikust intressimäärast, kõikidest teistest teenusega seotud kuludest ning maksetingimustest
(3) Finantsteenuse reklaam ei tohi sisaldada konkureerivate teenuste otsest või kaudset võrdlust, milles kasutatakse teavet, mida ei saa otseselt ja kergesti võrrelda.
(4) Igas reklaamis või avalikkusele kättesaadavas pakkumises, millega keegi teavitab oma valmisolekust tarbijakrediidi andmiseks või selliste lepingute vahendamiseks ning mis sisaldab andmeid intressimäära või muude krediidikulude suuruse kohta, tuleb ära näidata, vajaduse korral vastavate näidete lisamisega, krediidi kulukuse määr.
Antud reklaami puhul tuleb arvestada asjaolu, et ei reklaamita mitte ühte konkreetset toodet või teenust (krediidiasutuste seaduse mõistes), vaid noortele mõeldud tooteportfelli, mis koondab endas erinevaid pangadustooteid (pangakaart, võimalus liituda pensioni teine sambaga, NPNK GSM pakett EMT võrgus, internetipank, jne). Seetõttu ei saa toetuda ka üheselt § 15 sätestatud nõuetele. Samas märgime, et teave npnk tooteportfelli ja selles sisalduvate toodete-teenuste kohta on esitletud korrektselt ja arusaadavalt veebilehel www.npnk.ee.
Kommentaar: See kõlab ju lausa HP väljavabandamisena. Muidugi oli pakkumise tuum HP enda teenus ja toode. Ja õrritusreklaami ajal polnud kuskilt saada mingit infot selle kohta, millega tegelikult tegu.
Arvestades asjaolusid, et Hansapank palus avalikult vabandust nende inimeste käest, kes tundsid end eksitatuna NPNK eelkampaania legendist ja ka eelkampaania esitlusest avalikus linnaruumis (Postimees 05.05.05; SL Õhtuleht 06.05.05) ei algatanud Tarbijakaitseamet Hansapanga suhtes väärteomenetlust. Tarbijakaitseameti peamiseks eesmärgiks ei ole mitte esmajärjekorras karistada kuivõrd hoolitseda selle eest, et vastavas valdkonnas oleks kindlustatud õiguskorrast kinnipidamine. Avaliku vabanduse palumisega näitas Hansapank, et mõistis ka ise oma eelreklaami kampaania piiripealsust ja eetilist ebakorrektsust.
Kommentaar: Jah, ikka pean kordama sama mõtet, mida Tarbijakaitsele ka telefonis juba ütlesin: kui ohver saab päti või varga ise kätte ja talle peksa annab, kas siis pole politseil enam midagi teha? Või piisab ka sellest, kui pätt ilusti vabandust palub?
Edaspidi püüab Tarbijakaitseamet tähelepanelikumalt ja kiiremini reageerida analoogsetele juhtumitele ning loodame ka tulevikus Teiega koostööd teha.
Lugupidamisega
Helle Aruniit
Peadirektor
Anne Reinkort
Turujärelevalve osakonna juhataja kt
0 Comments:
Postita kommentaar
<< Home