reede, juuni 29, 2007

Kunst ja kodanikualgatus reklaami ja tarbimise vastu

Siin EPLi versioon minu all toodud originaalartiklist: Partisanid otsivad uusi võtteid laiutava reklaami vastu

New York Times kirjutas hiljuti Ameerika kunstnikust Steve Lambertist, kes töötab välja veebibrauseri Firefox laiendust nimega AddArt, mis asendab reklaambännerid kaasaegse kunstiga. Kui tavaline reklaamiblokeerija jätab bännerite asemele valged kastid, siis Lamberti versioon muudab uudiste lugemise samas ka külaskäiguks kunstigaleriisse, mis on tasuta kättesaadav kõigile.

Lambertil on ka teine ettevõtmine, AntiAdvertisingAgency, mis tavalisest reklaamiagentuurist erinevalt pole kasumit teeniv ettevõtmine. AAA kasutab reklaami keelt, neid samu efektiivseid võtteid ja meetodeid, mida reklaamitegijadki, kuid selleks, et seada küsimärgi alla avalikus ruumis elutseva reklaami eesmärgid ja mõju. Avalikus ruumis oskab inimene reklaami oodata ja vähe tähelepanu pälvib nii kommerts- kui sotsiaalreklaam. Seetõttu kasutavad kommertsreklaami tegijad geriljaturunduse võtteid ehk otsivad uusi, nö ebareklaamilikke kanaleid oma sõnumi edastamiseks. AAA arvab selle kohta oma kodulehel nii: „Avalikkuse pikaajaline immutamine kommertssõnumitega on muutnud vaikimisi reegliks selle, et reklaamil on õigus omada, okupeerida ja ohjata iga sentimeetrit saadaolevast ruumist. Meie tööde eesmärk on denormaliseerida avalikus ruumis esinevat reklaami ning tõsta avalikkuse teadlikkust oma võimest ja võimust anda panus demokraatlikuma välikeskkonna tekkesse."

AAA üks värskemaid projekte on PeopleProducts123, mille eesmärk on teha poes müüdavatele toodetele uued sildid, mis räägivad tõelised lood neid tooteid valmistavatest töölistest. Igaüks saab sildi internetist alla laadida, välja trükkida ning vastavale tootele poes salamahti juurde sokutada või külge kleepida. Inglise keeles on sellise tegevuse nimi shopdropping (poodi sokutamine), mis on vastand shoplifting'ule (poest hõlma alla ajamine). Pood on kants, kus peaks olema kindlustatud ainult tarbija ja toote kahekõne, nii et ka PeopleProducts123 on partisani(anti)reklaam.

Mu õpilased Tartu Kunstikooli kujunduseriala kolmandalt kursuselt said inspiratsiooni AAA algatusest ning tegid reklaami- ja tarbimiskriitilisi kleepse Eesti toodetele. Marko Ala tehtud hinnasildi saab igaüks Tartu Kunstikooli veebilehelt kleepsupaberile välja trükkida ja sokutada poes tootele. Tooted on kauplustes niigi mitmekordselt hinnasilte täis, millest üks kuulutab teisest odavamat hinda, nii et üks lisasilt ei riku neid. Sisu aga vastab igati meie JOKKe armastava riigi tarbijakaitseseaduses toodud tarbija õigusele saada teavet: „Tarbijal on õigus saada pakutava kauba või teenuse ohutuse, samuti oma tervise, vara ja majandushuvide kaitse seisukohalt vajalikku teavet". Nii et tarbijakaitse peaks ainult rõõmustama, et julged kodanikud neile appi tulevad.

Vaat nii arvan ma.

Ja julged kodanikud, A4 lehele paigutatud hinnasildid saab välja trükkida Tartu Kunstikooli lehelt.