teisipäev, jaanuar 03, 2006

Postimehe aasta sündmused

Aprill: Suurpanka sööstis päästma koera ja roti veider sigitis
31.12.2005 00:01
Priit Pullerits, vanemtoimetaja

Link loole

P: Mutantloom, keda kriitika pidas vaimse terrorismi kehastuseks, on saanud hakkama aasta murdmistööga. Isegi vist Baskerville’ide koer ei suuda konkureerida Hansapanga rottkoeraga, kes pungade puhkemise ajal ähvardavalt läbi Eesti leekis. Paanika pärast tema ilmumist paisus totaalseks.

Merit: Mis paanika? Pettasaamistunne ja protest pigem.

Pullerits: Kui te lasete omatahtsi tegutseda Toomas Tiivelil, Hansapanga turundusjuhil, jätkate kodudiivanist nafta puurimise ja rottkoera stiilis kampaaniatega, hävitate kõik, mis on aastatega üles ehitatud, oli hoiatanud mantlipärijaid panga eesotsast lahkunud Indrek Neivelt. (Ta ei soovinud kommenteerida, kas tema öeldu mõte kõlas sedasi või mitte.)

Merit: No kena, kui Neivelt ei soovinud kommenteerida, siis jätab ta tõesti alles ka tõlgendusvõimaluse, et selle kampaaniaga lõi Hansapank oma mainele esimese väga tõsise ja võib-olla parandamatu haava.

Näitas kihvu


Pullerits: Lokku lõid paljud teisedki. «Rottkoer pureb kolmandat sektorit,» ahastas lehes PR-spets Liisa Past. Kultuurikriitik Berk Vaher kuulutas mutantlooma drastiliseks semiootiliseks parasiitluseks. Professor Marju Lauristin ütles, et sellisesse pulli panka, mis püüab noori rottkoera abil, ei tahaks tema küll raha panna. Kui korüfeede sõnadest väheks jäi, läksid 40 noort üle tegudele ning korraldasid Hansapanga saali põrandal protestiaktsiooni. Kuidas võivad kasumiahned pankurid, kes on varjunud skvottimise legendi, rottkoera kuvandi ning NPNK-nimelise müstilise lühendi taha, kasutada uute noorte klientide püüdmiseks nonde subkultuuri õilsaid võtteid ja vahendeid, nõudsid protestijad aru.

Merit: Huvitav, et põhiasjana nähakse siiski subkultuuri ründamist. Mis ei ole ju ka vale, kuid kordan veel, et mu meelest oli põhiasi inimese ründamine – noore sotsiaalse närviga ja maailma muutmise sooviga inimese simuleerimine reklaamis, ilma et sõnumi kommertsiaalsusest oleks aimu antud ning ajal, mil selliseid tegelikke algatusi oleks väga vaja. Ja inimest sellisel kujul ei kaitse ükski institutsioon ega organisatsioon – kaitstakse tarbijat, valijat (kuigi viimase taga on omakorda juba teised võimuhuvid) jne, nagu näitas Kohukese juhtum. Ja see mõõde on minu arvates kõige huvitavam ja olulisem npnk ja Kohukese hindamisel. Esimese puhul ei osanud ükski org. ega institutsioon midagi teha, Kohukese puhul olid mängus (poliitilise) võimu huvid ja kohe astus välja minister jne, kuni siis kohtuotsuseni, et tegu oli varjatud poliitilise reklaamiga.

Pullerits: Tiivel, kel jalge all põles maa ja pea kohal kärgatas kõu, võttis sõnasõda rottkoera ümber stoilise rahuga. Tema analüüs näitas must valgel, et kui Hansapank, Eesti majanduse üks lipulaevu, end kiiremas korras pealekasvava põlvkonna seas märgatavaks ei tee, tuleb sel peagi lipp alla lasta.

Merit: No siin võiks küll ajaloolise tõe huvides ja asjaosalisena öelda, et nii hallikas-punakas-valgeid nägusid ja värisevaid käsi-lõugu kui Hansapangas pole ma küll varem näinud:)

Pullerits: Lühidalt: kui pank tahab, et ta kerkiks noortele tähtsate asjade pingereas 48. kohalt kõrgemale, tuleb neid ligi meelitada noorte keeles. Nii sündiski lugu skvotist ehk hooletusse jäetud majast, mille noored on hõivanud, ning koos sellega nägi ilmavalgust ka rottkoer. Kes tõele au andes pidi olema siiski lõvirott.

Merit: huvitav, miks pöörab loo autor oluliselt rohkem tähelepanu sellele, miks ja mida Hanspank selle kampaaniaga saavutada tahtis, kui sellele, mis valesti oli ja miks protestiti. Aga nagu öeldud, ju ei saadud aru.

Noored käpa all

Pullerits: Aga vahet pole. Isegi mitte Tiivelile, lõviroti ristiisale. Sest hoolimata laialdasest kisast-kärast, tegi rottkoer/lõvirott oma murdmistööd tõhusalt. Igatahes tulemuslikumalt kui Baskerville’ide koer. Pelgalt kahe reklaaminädala järel oli Hansapank andnud NPNK-kaarte koos kurikuulsa looma kujutisega välja ligi kümme tuhat.

Merit: Taas kordan – kui toode on hea (loe: pakub palju soodustusi), siis tühja sest reklaamist. Hea toode müüb mis tahes kampaania kiuste.

Pullerits: Kui Tiivel oktoobri keskel Hansapangast omal algatusel lahkus, et üle võtta Tele2 juhtimine, polnud rottkoera isu veel põrmugi raugenud. Tema pilt, mis kevadise Tallinna tänavail paljud marru ajas, ilutseb nüüd juba tervelt 85 000 noore deebetkaardil.

Merit: Priit Pullerits sai vist kevadel Hansapangalt nahutada ka, miks ta muidu nii hoolikalt mainib, et Tiivel lahkus omal algatusel, et mingi juhul ei jääks lugejale mulje, et pank lahkumist soovitas või selle algatas. Muidu armastab Pullerits ikka teadlikult provokatsioone sisse jätta. Teun van Dijk mainiks siinkohal, et meedia on tegelikult alati võimuga ühel pool. Pullerits teeb oma viimase lausega ka lausa tasuta piierri pangale.

Pullerits: Kahju, et Neivelt ka seda tulemust ei kommenteeri.

Merit: Normaalne; et Neivelt seda tulemust ei kommenteeri. Selliste võtetega saavutatud tulemus ja kasum ei väärigi mingit positiivset kommentaari.